Freinetschool Tinteltuin in Zoutleeuw

Maaltijd

Veel vrijheid

De kinderen eten van 12u tot 12.30u in de klas samen met hun leraar. De kinderen krijgen veel vrijheid tijdens de maaltijd. Ze halen hun brooddoos en drinkbus in de gang uit hun rugzak, ze kiezen waar ze gaan zitten, ze kunnen praten tijdens het eten, ze kiezen wanneer ze van tafel gaan.

De kleuters en de kinderen van de eerste graad mogen als ze klaar zijn met eten even rustig spelen of lezen in de klas. De kinderen van de derde graad kiezen zelf hun plek in de klas, ze kunnen ook hun meegebracht eten  opwarmen in de microgolf. Na afloop van de maaltijd helpen de kinderen om de tafels schoon te vegen.

“Het is een bewuste keuze van de school om in de klas te eten. Het welbevinden van kinderen staat daarbij centraal. Door in de klas te eten zet je in op een hechte klasgroep, op groepsgevoel en vertrouwen in elkaar. Bovendien kunnen de kinderen eten in een vertrouwde omgeving en dat is een meerwaarde.”
Directeur
Tinteltuin
Kleuters eten samen boterhammen in de klas
“Meestal verloopt de maaltijd rustig. We moeten niet vaak tussenkomen. Als het rumoerig wordt, dan vragen we om wat stiller te zijn en dan is het in orde”.

“Het middagtoezicht voelt als iets tussen pauze en werk in. Ik kan niet helemaal mijn eigen ding doen want ik moet toezicht houden maar ik ben ook niet aan het lesgeven.”
Leraren
Tinteltuin
Een rustige en ontspannen sfeer

Het welbevinden van kinderen is hoog. Doordat de maaltijd plaatsvindt in een kleine groep, met een vertrouwde begeleider en in een vertrouwde omgeving, is dit ook voor de jongste kinderen een aangenaam moment.

Een instappertje dat nood heeft aan een knuffel van zijn broer, mag naar de klas van zijn broer gaan.

Kinderen kunnen eten op hun eigen tempo. Zijn ze vroeger klaar, kunnen ze even iets anders doen. Hebben ze meer tijd nodig, kunnen ze nog even blijven zitten.

Voor de oudere kinderen voelt de middag echt als vrije tijd, die ze met hun vrienden kunnen doorbrengen.

Speeltijd

Een massa aan speelmogelijkheden

Vanaf 12.30u doen de kinderen, ook de kleuters, zelfstandig hun jas en schoenen aan. In deze school dragen de kinderen geen schoenen in de klas. Ze gaan naar buiten om te spelen en hoeven niet op elkaar te wachten. De speelplaats is ruim en voor het grootste deel onverhard. Er is ruimte voor vele soorten spel:

  • Spel met de bal: basketten en voetballen
  • Spel op wielen: fietsen (vooral voor de kleuters) en skateboarden
  • Explorerend spel: natuurspeelplaats met mesthopen, zandbergen, houten huisjes, boomhut, doolhof, moestuin, boomstammen…
  • Actief spel: klimmen en klauteren in bomen, bouwen, in, op en af de zandberg lopen en fietsen, verstoppen …
  • Fantasiespel: bouwen met stokken, touwen , paletten, tafels, … in een kamp samenzitten, zingen, …

De ruimte biedt zoveel speelkansen dat er weinig extra nood is aan spelimpulsen door begeleiders.

"De speelplaats is heel gevarieerd. Samen met ouders is er heel veel aangelegd. De kinderen zijn tijdens de speeltijd voortdurend bezig met spelen. In andere scholen is er vaak een rooster om te voetballen nodig maar dat is hier niet het geval, omdat de ruimte zo groot is en de kinderen echt zelf kunnen kiezen wat ze doen. We zien weinig ruzies en weinig verveling."
Directeur
Tinteltuin
Kleuters spelen in de modder op de speelplaats
“Hier kunnen we ons lekker vuil maken.”

“Wat doe jij als je broek vol modder hangt? Dan laat ik dat daar aan hangen. Tot als ik thuis ben. Ik laat dat hangen en dan droogt dat op en dan kan ik terug spelen."
Kleuters
Tinteltuin
Vuil maken mag

Ook bij regenweer zien we veel explorerend spel. Het is niet zo dat de kinderen dan enkel onder het overdekt gedeelte spelen. Ze hebben regenkledij aan en gaan op ontdekking: er worden dammetjes gebouwd en regenwormen gezocht.  Binnen is er een leeshoekje.

Op deze speelplaats hoort vuil worden er gewoon bij.

Risicovol spel en autonomie

“Mogen jullie doen wat je wil in die boom?” “Ja.” “Mogen jullie zo hoog klimmen als je wil?” “Ook niet te hoog. Tot aan de top”. “Soms klim ik helemaal tot daar.” “Ik klim soms helemaal tot daar.” “Ik ooit eens tot daar.” “En ik tot daar.” “En ik tot daar.” “Je mag echt niet hoger dan je nu ziet.” “En hoe weet je dat dat niet mag.” “Dat weet ik gewoon vanuit mijn eigen.” “Ja want ik vind dat zelf zo.” “Ik mag tot hier, tot hier, tot hier… “
Kleuters
Tinteltuin
Kinderen klimmen in een boom op de speelplaats
“Ik doe daar oefeningen op die balken.” “Sportoefeningen?” “Zo daarop kruipen… en ik spring daar soms op met de anderen. Dat is keimoeilijk.”
Kleuter
Tinteltuin