Maaltijd
Veel vrijheid
De kinderen eten van 12u tot 12.30u in de klas samen met hun leraar. De kinderen krijgen veel vrijheid tijdens de maaltijd. Ze halen hun brooddoos en drinkbus in de gang uit hun rugzak, ze kiezen waar ze gaan zitten, ze kunnen praten tijdens het eten, ze kiezen wanneer ze van tafel gaan.
De kleuters en de kinderen van de eerste graad mogen als ze klaar zijn met eten even rustig spelen of lezen in de klas. De kinderen van de derde graad kiezen zelf hun plek in de klas, ze kunnen ook hun meegebracht eten opwarmen in de microgolf. Na afloop van de maaltijd helpen de kinderen om de tafels schoon te vegen.
“Het middagtoezicht voelt als iets tussen pauze en werk in. Ik kan niet helemaal mijn eigen ding doen want ik moet toezicht houden maar ik ben ook niet aan het lesgeven.”
Een rustige en ontspannen sfeer
Het welbevinden van kinderen is hoog. Doordat de maaltijd plaatsvindt in een kleine groep, met een vertrouwde begeleider en in een vertrouwde omgeving, is dit ook voor de jongste kinderen een aangenaam moment.
Een instappertje dat nood heeft aan een knuffel van zijn broer, mag naar de klas van zijn broer gaan.
Kinderen kunnen eten op hun eigen tempo. Zijn ze vroeger klaar, kunnen ze even iets anders doen. Hebben ze meer tijd nodig, kunnen ze nog even blijven zitten.
Voor de oudere kinderen voelt de middag echt als vrije tijd, die ze met hun vrienden kunnen doorbrengen.
Speeltijd
Een massa aan speelmogelijkheden
Vanaf 12.30u doen de kinderen, ook de kleuters, zelfstandig hun jas en schoenen aan. In deze school dragen de kinderen geen schoenen in de klas. Ze gaan naar buiten om te spelen en hoeven niet op elkaar te wachten. De speelplaats is ruim en voor het grootste deel onverhard. Er is ruimte voor vele soorten spel:
- Spel met de bal: basketten en voetballen
- Spel op wielen: fietsen (vooral voor de kleuters) en skateboarden
- Explorerend spel: natuurspeelplaats met mesthopen, zandbergen, houten huisjes, boomhut, doolhof, moestuin, boomstammen…
- Actief spel: klimmen en klauteren in bomen, bouwen, in, op en af de zandberg lopen en fietsen, verstoppen …
- Fantasiespel: bouwen met stokken, touwen , paletten, tafels, … in een kamp samenzitten, zingen, …
De ruimte biedt zoveel speelkansen dat er weinig extra nood is aan spelimpulsen door begeleiders.
“Wat doe jij als je broek vol modder hangt? Dan laat ik dat daar aan hangen. Tot als ik thuis ben. Ik laat dat hangen en dan droogt dat op en dan kan ik terug spelen."
Vuil maken mag
Ook bij regenweer zien we veel explorerend spel. Het is niet zo dat de kinderen dan enkel onder het overdekt gedeelte spelen. Ze hebben regenkledij aan en gaan op ontdekking: er worden dammetjes gebouwd en regenwormen gezocht. Binnen is er een leeshoekje.
Op deze speelplaats hoort vuil worden er gewoon bij.