Algemeen
Een andere dagindeling
Duitsland heeft een ander onderwijssysteem dan Vlaanderen. Vroeger kregen kinderen in Duitsland slechts halve dagen les. In Hamburg moeten scholen sinds 2013 een ganse dag school aanbieden. Sommige scholen organiseren les tot 13u en nadien opvang. In de Sternschanzeschool zijn les en opvang meer gemengd. Tussen 8u en 18u is er opvang op school. Kinderen zijn verplicht op school tussen 9u en 15.30u.
Voor 9u is er opvang en zijn er activiteiten zoals koor, filosoferen, extra wiskunde of andere ondersteunende lessen. Van 9u tot 10.30u is er les, gevolgd door een pauze tot 11u. Van 11u tot 12.30u is er opnieuw les. De maaltijd vindt plaats tussen 12.30u en 13.10u. Nadien hebben kinderen vrije tijd tot 14u. Van 14u tot 15.3Ou zijn er activiteiten op maandag en dinsdag. Op woensdag en donderdag is er les. Op vrijdagnamiddag zijn de kinderen vrij. Van 16u tot 18u is er opvang op school.
Maaltijd
Een versgekookte warme maaltijd
Alle kinderen in Hamburg eten op school een warme maaltijd. Ouders betalen voor deze lunch 4€ per dag. In de Sternschanze wordt de maaltijd op school bereid door een kok. Kinderen kiezen zelf wanneer ze gaan eten in de refter. Ze kiezen waar ze zitten en kunnen praten met hun tafelgenoten. De maaltijden verlopen rustig. Kinderen kunnen op hun gemak eten.
Vrije tijd
'Children own their school'
Tijdens de vrije tijd mogen kinderen de hele school gebruiken. Ze kunnen in de klas blijven, ze kunnen buiten spelen of ze kunnen in het vrijetijdshuis spelen. In de hele school zitten, spelen, lopen, lezen, tekenen, werken kinderen. Het vrijetijdshuis is een apart gebouw op de speelplaats. In dat huis is er een bibliotheek, een speelhal voor tafelvoetbal, een sportlokaal, muzieklokalen. Er worden activiteiten aangeboden. Kinderen registreren zich bij een leraar om in een lokaal binnen te kunnen. Daarnaast is er een grote groene speelplaats. Kinderen hebben in deze school heel veel ruimte om te spelen. Op de speelplaats en in de gangen lopen er leraren rond maar dat zijn er weinig. Toch hangt er overal een opvallend rustige sfeer.
Kan elk kind die vrijheid aan?
Er is een uitgebreid systeem van zorg. Er zijn een aantal kinderen met gedragsmoeilijkheden en problematieken. Die kinderen hebben een persoonlijke leerlingenbegeleider. Sommige kinderen kunnen niet om met de vrijheid. Voor hen biedt de school structuur aan. Begeleiders maken voor deze kinderen een schema: maandag naar de bibliotheek, dinsdag sporten, ... De school zet in op gesprekken. Kinderen kunnen gesprekken aanvragen met elkaar en met leraren. Leraren vragen gesprekken aan met kinderen.