Algemeen
De middagpauze is onderwijstijd
Om ervoor te zorgen dat de middag tot de onderwijstijd gerekend kan worden heeft de directeur drie keer een gemotiveerde vraag ingediend bij de inspectie.
Leraren doen zelf toezicht.
Ouders betalen niet voor de middagpauze. Die middagpauze is helemaal ingekanteld in de schoolopdracht. Kinderen komen van ver met de bus naar deze school. Ze kunnen niet kiezen om thuis te gaan eten.
Maaltijd
In de klas met de klasleraar
De kinderen eten van 12.20u tot 12.45u in de klas met hun klasleraar. Samen eten is deel van de leeropdracht. Sommige leraren eten mee met de kinderen, anderen niet. De leraren hebben ofwel voor de middag ofwel na de middag een uur pauze.
Hoe de maaltijd verloopt, bepaalt de klasleraar. Meestal is er eerst een verwelkoming, vaak een liedje. Dan eten de kinderen 15 minuten in stilte. Zo kunnen ze zich concentreren op het eten. Kinderen die klaar zijn, mogen wat speelgoed nemen uit de wachtkast.
Speeltijd
Verschillende speelplaatsen
De speeltijd duurt van 12.45u tot 13.10u. Er zijn vier speelplaatsen. Eén daarvan is een rustige speelplaats. De werking op de rustige speelplaats is individueler dan op de twee andere speelplaatsen. Kinderen kunnen er knutselen. Er is een tuintje.
De school bepaalt zorgvuldig waar elk kind speelt, in overleg met de klassenraad.
Actief toezicht
De Mostheuvel is met 70 kinderen een kleine school. De begeleider-kindratio tijdens de middagspeeltijd is doordacht. Er staan telkens twee leraren voor een twintigtal kinderen op de speelplaats. Een meer ervaren leraar die alle kinderen goed kent, staat samen met een minder ervaren leraar. Zo kunnen ze van elkaar leren. Vaak is het zo dat één leraar het spel begeleidt, eventueel meespeelt terwijl de andere rondloopt. Kinderen mogen hier niet uit het toezicht verdwijnen. Ze krijgen duidelijke grenzen.
Zorgen voor veiligheid
De leraren die toezicht houden, werken zowel preventief als probleemoplossend. Hun opdracht is een veilig klimaat te scheppen voor de kinderen op de speelplaats. De afspraak is dat de speelplaatsleraar de conflicten oplost. Dat hoeft niet altijd onmiddellijk te gebeuren. Soms laat de leraar een conflict even rusten en lost het later op.
Samen
Het uitgangspunt is dat elk kind recht heeft op spelen. Om dat te voorzien wordt in deze school heel wat geïnvesteerd. Het hele team is gemotiveerd om dat recht op spelen voor alle kinderen waar te maken.