Maaltijd
Een huiselijke sfeer
De kleuters eten in hun eigen klas. De kinderen van de lagere school eten in een polyvalente zaal die tijdens de middag wordt omgebouwd tot refter. De klaptafels worden opengeklapt. Er is een keuken aan deze zaal. Kinderen kunnen warm eten. De middag is zo opgezet dat kinderen zoveel mogelijk zelf doen en kiezen. De kinderen van de lagere school mogen kiezen wanneer ze eten. De meeste kinderen eten graag om 12u maar dat is niet verplicht.
De school hecht veel belang aan een huiselijke sfeer, ook tijdens de middagpauze. Kinderen mogen praten tijdens het eten. Ze kiezen waar ze gaan zitten. In Hippo's Hof worden de tafels netjes gedekt: met echte glazen, porseleinen borden en echt bestek. Regelmatig sneuvelt er een glas maar dat is geen probleem.
Speeltijd
De ruimte optimaal benutten
De speelplaats is ingericht met het oog op actief spel. Er is een pannaveld. Er zijn een berg met een glijbaan, een zandbak, een klauterparcours, een buitenkeuken en er is een stuk verharde speelplaats waar de kinderen kunnen skaten. Er zijn veel speelmogelijkheden maar de speelplaats is relatief klein voor het aantal kinderen dat hier speelt. Er was veel agressie en frustratie omdat de kinderen te dicht op elkaar zaten. De school heeft dit opgelost door het parkje aan de overkant van de straat ook te benutten tijdens de middagspeeltijd. Daarvoor hebben ze een beurtrolsysteem opgezet dat ze flexibel hanteren.
Kinderparticipatie
Mee beslissen en onderzoeken
Kinderen hebben veel inbreng in Hippo's Hof. Op vraag van de kinderen werd de organisatie van de maaltijd en van de middagpauze herbekeken. Eerst was er een eerder strikte organisatie: iedereen een vaste plaats, op bepaalde momenten samen naar binnen, op bepaalde momenten samen naar buiten. Dat evolueerde naar een veel lossere organisatie. De kinderen zijn zelf aan de slag gegaan met tekeningen, briefjes, voorstellen. De middagbegeleiders werden betrokken en gingen in gesprek met kinderen. Zo hebben kinderen en begeleiders samen de organisatie van de middag aangepakt.
Samenwerking
Begeleiders en leraren: één team
De begeleiders van de buitenschoolse opvang organiseren de middagpauze. Zij krijgen veel inspraak. Ze horen bij het team. Dat betekent dat zij verwacht worden op de personeelsvergaderingen, ze nemen deel aan pedagogische studiedagen, gaan mee op vormingen. Ze krijgen de verslagen van relevante vergaderingen, ontvangen de nieuwsbrief voor ouders. Kortom, zij zijn volledig op de hoogte. Ze doen dat op vrijwillige basis want strikt genomen zit de extra tijd die ze hieraan spenderen niet in hun contract.
Er is een sterke samenwerking tussen leraren en begeleiders. Tijdens het eerste kwartier en het laatste kwartier van de middagpauze zijn er ook leraren op de speelplaats. Dat zijn momenten van communicatie-overdracht. Heeft een kind een moeilijke voormiddag gehad in de klas, dan wordt dat doorgegeven.