Welke keuzes kunnen de kinderen op jouw school tijdens de middag zelf maken?
Zou je hun keuzevrijheid kunnen uitbreiden?
Kinderen vinden het belangrijk om te kiezen bij wie ze zitten, hoeveel ze eten, wanneer ze aan en weer van tafel gaan, of ze praten, hoe de inrichting van de eetplaats eruitziet en welke taken ze mogen doen. Tijdens de speeltijd willen ze vaak niets liever dan zoveel mogelijk vrij te spelen en te kiezen uit een divers aanbod van materialen en activiteiten.
“Als ik de baas was van de middagpauze dan zou je mogen kiezen wanneer je eet, wel tussen bepaalde uren, dan zou je mogen praten tijdens het eten en mag je elke dag kiezen of je thee of water wil.”
De Vrije Basisschool in Putte installeerde, geïnspireerd door dit artikel in Klasse, het principe van de vrije refter voor de lagere school. Zolang het weer het toelaat, picknicken de kinderen buiten. Kinderen van de eerste graad eten op vaste tijdstippen, leerlingen van de tweede graad kiezen in de periode tussen twee belsignalen zelf wanneer ze eten, de kinderen van het vijfde en zesde leerjaar kiezen helemaal vrij waar en wanneer ze eten.
In Freinetschool Tinteltuin in Zoutleeuw leren de kinderen van in de kleuterklas om zelfstandig te zijn. Kinderen mogen er tijdens de maaltijd veel kiezen: waar ze zitten, wanneer ze van tafel gaan, of ze alles opeten en wat ze doen in de kring als ze klaar zijn. Ook op de speelplaats krijgen de kinderen veel vrijheid. Ze leren om in te schatten wat ze wel en niet kunnen.