Middagbegeleider is geen aantrekkelijke job op het gebied van verloning en werkuren en dat zorgt voor veel personeelsuitval en -wissels. Directeurs vinden weinig tijd om naast hun lerarenteam ook deze groep te ondersteunen. Vorming en begeleiding zijn maar minimaal aanwezig. Algemeen kunnen we dus zeggen dat middagbegeleiders vaak ondergewaardeerd worden op school.
Middagbegeleiders zelf geven aan dat ze geconfronteerd worden met onrespectvol gedrag van kinderen.
Voor middagbegeleiders is het belangrijk dat het lerarenteam achter hen staat.
In alle scholen die deelnamen aan het onderzoek hebben we de tijd genomen om de middagbegeleiders uitgebreid te bevragen over hun ervaringen tijdens de middagpauze op school. We luisterden naar de knelpunten waarop zij stoten en de noden die zij hebben. Alleen al door hun stem te betrekken bij het onderzoek toonden scholen waardering voor hun taak. Scholen geven daardoor immers aan dat ze de mening van de begeleiders belangrijk vinden.
In de Speelvogel in Deurne schakelden we een pedagogisch ondersteuner in die een participatief traject opzette met de middagbegeleiders. De bedoeling van het traject was de middagbegeleiders te versterken in hun taak. De ondersteuner werkte met een groepje van vijf middagbegeleiders. Ze bevroeg hun noden. Ze ging tijdens de middagpauze participatief observeren. Ze voorzag een aantal inhoudelijke themasessies over emoties en prikkelverwerking bij kinderen, over welbevinden en betrokkenheid en over nieuwe autoriteit. Daarnaast zette ze individuele werkbegeleiding in. Ze liep verschillende keren mee met een begeleider tijdens de middagpauze en gaf direct feedback op acties van middagbegeleiders.
De school ondernam ook acties om de middagbegeleiders te versterken in hun taak. Ze voorzag aanvangsbegeleiding voor startende middagbegeleiders. Beginnende begeleiders lopen eerst een aantal weken mee met een leraar. De begeleiders kregen een plaatsje in de lerarenkamer om hun spullen te leggen. De directeur plande bovendien overleg en intervisiemomenten in met de middagbegeleiders. Op het einde van het schooljaar organiseerde de directeur een etentje met alle middagbegeleiders om hen te bedanken voor het afgelopen schooljaar.
Middagbegeleiders gaven aan dat ze door deze acties het gevoel kregen dat wat ze doen belangrijk is, iets wat ze voordien vaak misten. Ze durven nu sneller aankloppen bij de directeur en het lerarenteam als ze op problemen stuiten. Andersom spreken de directeur en de leraren hen zelf sneller aan om te vragen hoe de middag verliep. De groep had geleerd om meer te delen onderling en algemeen namen hun motivatie en zelfvertrouwen toe.
Basisschool de Zonnebloem in Antwerpen werkt met een diverse groep van vrijwilligers. Ze proberen deze vrijwilligers zoveel als mogelijk in het team te integreren maar dat is niet zo evident.
"Dat is het jammere: je bouwt daar iets mee op, ze kennen de structuur. Ze winnen het vertrouwen van kinderen. De kinderen weten dan van bij die persoon pakt dat, bij die niet. Dan valt die vrijwilliger weer uit en komen er weer anderen. Dat is voor ons ook moeilijk van ‘kijk je moet luisteren naar die mensen’ en ‘je moet ook naar die luisteren’ maar dan denken die ook van ‘ja, vandaag is het die en morgen is het…’ Je weet zelf ook hoe een vijfjarige dan redeneert."
In Hippo's Hof in Gent wordt de middagpauze begeleid door begeleiders van de buitenschoolse opvang (de Stibo). De school zet sterk in op samenwerking tussen leraren en begeleiders en integreert de begeleiders zoveel mogelijk in het team.